Ismétlődő tartalom kérdése a weboldalakon

Az utóbbi időben többször is előkerült az ismétlődő tartalom kérdése a Webmester csoporton. Sven Naumann cikkében a Webmaster Central Blog-on pont ezt a kérdéskört taglalja. A cikk alapján Tibor összefoglalta a legfontosabb tudnivalókat, amelyek fontosak és érdekesek lehetnek minden webmester számára.

Lássuk hát.

A webmestereknek a legtöbb esetben nincsen befolyása arra, hogy ki és hol jeleníti meg ismételten a tartalmukat, beleegyezésük nélkül. Ez nem a webmesterek hibája, s ennélfogva természetes, hogy azonos tartalom megjelenése különböző oldalakon nem tekinthető automatikusan a webmestereknek szóló irányelvek megsértésének. Az ismétlődő tartalmak észlelése egyszerűen csak beindítja azokat a folyamatokat, melyeknek az eredeti forrás feltárása a célja. A Google ebben kifejezetten jó, a tartalmak eredeti forrását a legtöbb esetben helyesen állapítja meg, s így az eredeti oldalt semmiféle negatív hatás nem éri.

Az ismétlődő tartalmak általában két fő esetre oszthatók:

  1. Domain-en belüli ismétlődő tartalom. Olyan azonos tartalom, mely (gyakran akaratlanul) többször is előfordul a webhelyeden.
  2. Domain-ek közötti ismétlődő tartalom. Olyan azonos tartalom, mely (gyakran akaratlanul) több külső domain-en is előfordul.

Az első esetben csak rajtunk múlik, hogy talál-e a Google ismételt tartalmat a webhelyünkön.

Tippek:

  • Megfelelő blokkolások. Ne hagyd a Google-re a legmegfelelőbb verzió kiválasztásának feladatát, tedd egyértelművé a preferenciáidat. Pl. robots.txt segítségével blokkold az oldalaid nyomtatásra optimalizált verzióját.
  • Használd a webhelytérképedet az általad preferált verzió kiemelésére. Tedd az általad előnyben részesített oldal URL-jét a webhelytérkép fájlba, ez nagyban megnöveli az esélyét annak, hogy a Google ezt a verziót fogja tálalni.
  • Ha átalakítottad a webhelyedet, használj 301-es átirányításokat (“RedirectPermanent”) a .htaccess fájlban, amellyel intelligens módon lehet átirányítani a felhasználókat, a Googlebotot és más keresőrobotokat.
  • Légy következetes. Próbálj meg következetes lenni a belső linkek használatában. Döntsd el, hogy melyiket használod: http://www.pelda.hu/oldal/, vagy http://www.pelda.hu/oldal vagy http://www.pelda.hu/oldal/index.htm.

További gyakorlati tippekkel szolgál a Súgó Központ vonatkozó cikke.

Szintén érdemes áttekinteni azokat az eseteket, melyek miatt nem kell aggódnunk:

  • Ugyanazon cikk/tartalom különböző nyelvi változatait nem tekintjük ismételt tartalomnak.
  • Eseti idézések, beharangozók, annotációk szintén nem számítanak ismételt tartalomnak.

A második esetben gyakran valaki átmásolja tartalmunkat egy másik webhelyre, néha pénzszerzés céljával. Szintén előfordul proxy szerverek esetében, hogy a rajtuk keresztül látogatott oldalak egy részét eltárolják. Amikor ilyen ismételt tartalmakat találunk, különböző jelzéseket figyelembe véve állapítjuk meg az eredeti forrást, meglehetősen jó eredménnyel. Ebből következően nem kell aggódnod, ha tartalmad ismétlését észleled, ez ugyanis nem lesz negatív kihatással webhelyed megítélésére a Google indexében

Ha más webhelyeknek is átadod a tartalmadat, ugyanakkor biztos akarsz lenni abban, hogy a Google a te oldalaidat tekinti eredetinek,
célszerű gondoskodni arról, hogy a tartalmadat felhasználó minden társoldalon szerepeljen az eredeti cikkre visszautaló link. Arra is
megkérheted az átadott tartalmat felhasználó webhelyek üzemeltetőit, hogy a robots.txt fájlban blokkolják a webhelyükön lévő verziót. További tippekkel szolgál az átadott tartalmakkal kapcsoltban Vanessa Fox cikke.

Mi lehet az oka, ha az ismételt tartalom magasabbra kerül az eredetinél a rangsorokban?

Ez meglehetősen ritka eset, de ha mégis ilyen helyzetben találod magad:

  • Ellenőrizd, hogy a tartalmad elérhető-e a robotok számára. Előfordulhat, hogy véletlenül blokkoltad a hozzáférést tartalmad egy részéhez a robots.txt fájlban.
  • Pillants bele a webhelytérképedbe, s ellenőrizd, hogy módosítottál-e valamit azon a tartalmon, amit lemásoltak.
  • Ellenőrizd, hogy a webhelyed megfelel-e a webmestereknek szóló irányelveinknek.

Összefoglalásul még csak annyit, hogy a legtöbb esetben az ismételt tartalom nincs negatív hatással webhelyünk megítélésére. Pusztán kiszűrésre kerül. A fenti tippek egyszerűen csak segítenek neked nagyobb befolyást gyakorolni arra, hogy a Google pontosan mit, mely verziókat indexelje nagyobb valószínűséggel. Az ismételt tartalmakat csak akkor tekinthetjük a webmestereknek szóló irányelveink megsértésének, ha kifejezetten akaratlagos és rossz szándékra utaló jelek erre okot adnak.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük