Címke: google

Kipróbáltam a Google Glass-t!

A két évvel ezelőtti után idén is meghívott a Google a 2013-as Top Contributor Summitra, azaz a Google Kiemelt Közreműködők találkozójára (amiről tervezek külön posztot is írni), ahol volt lehetőségem kipróbálni a Google forradalmian új eszközét, a Glasst. Igazából sokkal többet nem lehet írni, mint amit videókban és egyéb helyeken már lehetett látni, de azért megpróbálom az érzéseimet leírni rövid technikai ismertetéssel vegyítve.

A szemüveg teljes egészében a hangfelismerésre épül, révén szövegbeviteli eszköze nem igen van. Ennél fogva leginkább angolul lehet neki kiadni parancsokat. Viszonylag gyorsan kell hozzá beszélni, hogy összefüggéseiben értse a parancsokat. Minden parancsnak az “ok glass”-al kell kezdődnie, majd a szemüveg kijelzőjén megjelennek a további lehetőségek, pl. “google” (keresés), “hangout with…” (csevegés), “take a picture / record a video” (kép/videókészítés), “get directions to…” (navigáció), stb. A lehetőségek közül úgy lehet a megfelelőt kiválasztani, hogy a szemüveg szárát (a képen a narancssárga felét) kell tapizni (húzó mozdulatokkal lépegetni), vagyis egy beépített touchpad is található a keretben.

Több variációt képzeltünk el, hogy mire is lehet használni egy ilyen szemüveget. Tegyük fel, hogy egy étteremben vagyunk és egy adott ételről, ami az étlapon van nem tudjuk, hogy mi is az. Azt mondom a szemüvegnek “ok glass” >  “google” > “étel neve”. Máris listázódnak a találatok, képek és meg tudom, hogy mi is az adott étel. Utcán vagyok, eltévedtem: “ok glass” > “get directions to” > “cél utca neve”. Máris navigál a megfelelő úton, majd odaérve kérem, hogy mutassa meg a közeli éttermeket, ahol máris böngészhetem az étlapot, majd amíg megérkezik az étel csevegek egyet, majd rögtön meg is osztom, hogy mit kaptam a tányéromra…  Arról már ne is beszéljünk, hogy az időjárás, aktuális idő, stb. is egészen szemközelben (kézközelbent kellene írnom, de hát…) van. Az Androidban megjelenő “Kártyák” alkalmazás is felfedezhető az eszközben, a beérkező információk alapján mutathatja a következő repülőgépjáratunk indulását, vagy az időjárást, pénzváltási információkat, fordításokat, stb.

Az egyértelmű funkciókon túl (képkészítés, fotókészítés) egyértelműen látszik, hogy a Google kereső milyen új irányt vesz majd fel és ebben milyen támogató szerepe lehet a Glassnak. A Summiton is elhangzott, hogy vége a kulcsszavas keresések világának, amikor is egyértelmű és különálló szavakkal kerestünk, mostantól az irány a teljes (kérdő) mondatos kereséseké (akár). A cél, hogy a kereső megértse a hétköznapi kérdéseket is, kiegészítve a lokalizációs és egyéb adatokkal is. Korábban az időjárásra úgy kereshettünk, mint pl. “időjárás Las Vegas”, mostantól a “Milyen idő lesz ma?” is helytálló, sőt, a lokalizációs és idő adatok alapján a tartózkodási hely szerinti, aktuális adatokat fogjuk válaszul kapni (persze angol keresésekre ez most még látványosabb). Világosan látszik, hogy a Google Glass is ezekre a kérdésekre tud majd válaszolni, amihez a kereső megadja (majd, egyre inkább) a maximális támogatást. Kell is, mert meglátásom szerint nagyon nagyban múlik ezen a Glass sikere.

Milyen érzés volt hordani? Szemüvegesként egyrészt problémás volt viselni, mert a meglévő szemüvegre nem igen lehetett rátenni, kontaktlencse pedig nem volt kéznél. Ettől függetlenül a szem elé kerülő információk még így is jól olvashatóak voltak (az más kérdés, hogy egyébként mit láttam a külvilágból:)). Egy kis négyzet alakú kivetített felületet kell elképzelni, teljesen “lebutított” grafikával. Azért írom idézőjelben a lebutítottat, mert ezesetben ez inkább előny, mivel ekkora felületen, közvetlenül a szem előtt csakis a letisztult, egyszerű ábráknak, szövegeknek van helyük és lételemük. Szóval, nagyon jól használható, vezérelhető az eszköz. Természetesen eleinte nem volt egyszerű olyan ritmusban és kiejtéssel mondani a parancsszavakat, hogy azt minden esetben megértse a szemüveg, de idővel erre gondolom rá lehet állni. A kilátást egyáltalán nem zavarja a kis panel, ugyanúgy lehet vele a hétköznapi életet élni, mint egyébként, csak ha kicsit felfelé tekintek, akkor millió információ tárul elém.

Külső fél tudja-e akaratomon kívül vezérelni a rajtam lévő szemüveget? Elméletileg igen, de amikor kívülről (szemből) próbáltunk parancsszavakat kiadni, akkor csak azokat értelmezte a rendszer, amelyeket kellő közelségből mondtunk ki. Vagyis elég közel kell lennie a parancs kiadójának a szemüveg viselőjéhez. Továbbá a találatok, listák között közvetlen érintéssel kell választanom, vagy görgetnem, amihez már egyrészt nekem látnom kell, hogy mire “kattintok”, másrészt fizikailag is hozzá kell érnem a szemüveg szárához a görgetéshez, kiválasztáshoz. Összefoglalva tehát nem olyan egyszerű azért átvenni a szemüveg felett a külső irányítást, de nem is lehetetlen.

Mitől jobb, mint egy mobiltelefon? Meglátásom szerint nem összehasonlítható a kettő, inkább kiegészítik egymást. A Glass az éles helyzetekben segíthet inkább, amikor ott és abban a pillanatban van szükségünk az információra, a fotóra, vagy egyébre. A mobiltelefonnal pedig ezt kiegészítve további információkat nyerhetünk, jobb képet készíthetünk, vagy részletgazdagabb navigációs felületet használhatunk. Mint korábban írtam a Glass sikere nagyban múlik a kereső magasabb fokú intelligenciáján és a hangfelismerésen. Mindkettő angol nyelven már most is elég jól működik, így el tudnám képzelni a hétköznapok folyamán is a Glass gyakorlati alkalmazását.

Nem tudok választ adni az üzemidőre (nem volt nálam addig a szemüveg), a hétköznapi viselés nehézségeire (Google alkalmazottakat lehetett egész nap ebben látni), arra, hogy mennyire strapabíró ez az eszköz. Minden más kérdésre igyekszem válaszolni. 🙂

Mostantól az idő is számít a Google kereséseknél

A hivatalos Google Inside Search blog bejelentése egy újdonságról számol be, amely változtatás az összes keresés 35 százalékát érintheti. A blogban említett példa szerint az “olimpia” szó beírásakor nagy az esélye annak, hogy a felhasználó a 2012-es angliai sporteseményről szeretne többet tudni, és nem mondjuk az 1900-ban zajlott nyári játékokról (amikor is egyetlen alkalommal az olimpiák történelmében, de a krikett is a versenyszámok között szerepelt).  Magyarán, ennek a módosításnak a lényege, hogy nem kell feltétlen dátumot megadni ahhoz, hogy aktuális információkat szerezzünk. Természetesen nincs szükség erre az algoritmusra minden keresésnél, hiszen aki ételreceptre kíváncsi, annak teljesen mindegy, hogy mikor írták a receptet.

Mikor lehet fontos, hogy az aktuális idő mellett döntsön az algoritmus:

  • A közelmúlt eseményei vagy forró témák. A közelmúlt eseményei, vagy forró témák kezdődő trendek az interneten, és a netező szeretné azonnal megtalálni a legújabb információkat. Ha keressük az aktuális eseményeket, mint például a görög válság, illetve a legfrissebb adatokat, mint pl. egy kosármeccs eredménye, akkor leginkább a közelmúlt eseményei vagyunk kíváncsiak és nem pl. a régi görög csatákra, vagy egy egy évvel ezelőtti meccs végeredményére.
  • Rendszeresen ismétlődő események. Néhány eseményre sor kerül rendszeresen ismétlődő jelleggel, mint pl. az éves konferenciák,  vagy olyan események, mint az elnökválasztás. Ehhez hasonló kulcsszavak megadása esetén valószínűleg nem egy 50 évvel ezelőtti eseményre vagyunk kíváncsiak, hanem az aktuális történésekre. Vannak dolgok, amelyek gyakrabban ismétlődnek, így ha a legfrissebb NFL pontokra, vagy Exxon eredményekre keresünk, látni fogjuk a legfrissebb információkat.
  • A gyakori frissítések. Vannak olyan információk, amelyek gyakran változnak, de nem igazán forró témák, vagy ismétlődő események. Például, ha keresed a legjobb SLR kamerákat, vagy egy új autót szeretnél venni, és pl. a Subaru Impreza véleményekre vagy kíváncsi, akkor valószínűleg szeretnéd, hogy a legfrissebb információkat kapd válaszul a keresőtől.

Rengeteg olyan esetben, amely információ állandó, esetleg néhány éves, attól lehet még hasznos lehet a mi számunkra. A gyors paradicsomszósz receptje bizonyosan egy ilyen információ. Másrészt, amikor egy focimeccs eredményét keressük, lehet, hogy az egy hetes információ már túl régi. Különböző keresések különböző frissesség igénnyel jelentkeznek. Ez az algoritmikus javítás célja, hogy jobban megértsék a Googlenél, hogyan kell különbséget tenni az ilyen típusú keresések esetében, azaz az algoritmusok el tudják dönteni, hogy milyen frissességű hírekre van szükség az adott keresésnél.

Easter egg a Google keresőben!

Ez gyors, de annál érdekesebb bejegyzés lesz. Egy meglepetés vár minket, ha rákeresünk a “Do a barrel roll” kifejezésre a Googleben, majd rákattintunk a keresőmező mellett lévő gombra.
Persze, ha ide kattintasz, akkor rögtön látható az eredmény. Előre nem szeretném lelőni a poént, mindenki nézze meg maga 🙂

További rejtett meglepetések a HVG válogatásában.

Nem is olyan rég megjelent a Google biztonsági tanácsait tartalmazó weboldal, egyelőre még csak angolul. A google.com/goodtoknow/online-safety/ címen érhető el.

Google Top Contributor Summit 2011.

“Globális kiemelt közreműködők csúcstalálkozója, 2011.” – így fordította le hivatalosan a Google azt a találkozót, ahová a különféle termékek súgófórumában tevékenykedő Kiemelt közreműködőket és Google-alkalmazottakat hívta egy helyre, Kaliforniába. A találkozó lényegét így fogalmazták meg:

“A Google folyamatos növekedése mellett is biztosak kívánunk maradni abban, hogy mindig a felhasználók érdeke az elsődleges szempont, ezért a kiindulási pontot kiemelt közreműködők (TC — Top Contributor) jelentik. A kiemelt közreműködők köszönhetően más felhasználók milliói találtak választ kérdéseikre, és tudtak meg többet a Google termékeiről. A kiemelt közreműködők kulcsfontosságú visszajelzéseket is adnak az egyes termékverziók kiadása előtt és után is egyaránt, amelyeket a Google aztán felhasznál a termékek szüntelen fejlesztése során. A közös munka gyümölcseként biztosak lehetünk abban, hogy egyre népesebb és stabilabb felhasználói közösséget formálhatunk, amelynek tagjai segítik egymást és tanulnak egymástól. Látogasson el a Google termékek fórumaira, és tekintse meg a TC felhasználókat „akció közben”. A Google által szervezett legelső Globális kiemelt közreműködők csúcstalálkozója rendezvény lehetőséget kínál a Google világszerte tevékenykedő kiemelt közreműködői számára, hogy személyesen is találkozzanak.”

Ennél persze hosszabb a történet…

2011. májusában landolt az első levél a rendezvényről az elektronikus postaládákba és innentől fogva felpörögtek az események: repülőjegy foglalás, vízum ügyintézés, szabadság intézése…, persze mindenben segítségünkre voltak az esemény szervezői. A repülőjegy foglalás terén kellő szabadságot kaptunk, előtte és utána is (amennyiben nem keletkezik plusz költség) akárhány nappal lehetett érkezni és távozni. Ez nagyszerű lehetőséget biztosított arra, hogy egy kis kirándulást szervezzen bárki Amerikába, mielőtt kezdetét veszi a konferencia. Nem titkos az az információ sem, miszerint a repülőjegy és a vízum, valamint a konferencia alatti szállás és étkezés költségeit is állta a Google.

Indul a kaland!

2011. szeptember 10-én indultam, Budapestről Amsterdamba, majd onnan New Yorkba. Az út a valóságban sokkal kevesebbnek tűnt az időzónák miatt, ugyanis délután 2-kor szállt fel a repülőgép magyar idő szerint és New Yorkban voltam ottani idő szerint délután 5 órára, közben persze eltelt tizenakárhány óra… Amerikai utam fő attrakciója másnap volt, ami pont szeptember 11-re esett. Lényegében két szűk napom volt a metropolis megtekintésére, ami sikerült is, igaz rohamtempót kellett diktálni, de mivel egymagam voltam, így magamnak osztottam be az időmet is. A tízéves szeptember 11-i támadás kapcsán tartott megemlékezések rányomták a város hangulatára a bélyegüket, mindenhol lezárt utcákkal, tömeggel, néhol tüntetésekkel és szigorú biztonsági intézkedésekkel lehetett találkozni. Az emberek a magyar mentalitástól teljesen eltérő módon emlékeztek szeretteikre, hatalmas transzparenseken, vagy épp a pólójukra nyomtatva ábrázolták az elhunytat, s így vettek részt a megemlékezésen, s ültek ki az éttermek összetolt asztalú teraszaira; miközben helikopterek köröztek az égen és hatalmas cirkáló állomásozott a parton. Azért csak sikerült átverekedni magam a lezárt városrészeken és indulhatott a nagy kaland: szabadság szobor (a Staten Izland kompról), Ground Zero, Wall Street, Broadway, Empire State Buliding, Central Park, 5th Avenue, Rockefeller Center, könyvtár, Brooklyn Bridge, Apple Store, Sony Center megtekintése, – és persze a sárga taxik, amelyeket szintén az amerikai filmek jellegzetességei. Minden útikönyv azt írja, hogy New Yorkot gyalogszerrel érdemes bejárni, ezt magam is megtapasztaltam, tényleg mindent el lehetett érni így is; ami fontos, hogy útikönyv legyen nálunk, különben elveszünk a sok felhőkarcoló között! 🙂 Ha nem így tettem volna, biztosan nem találom magam szembe Barack Obama fekete limuzinos és rendőri felvezetéssel vonuló konvojával…

Obama fekete limuzinja
New York az Empire State Building tetejéről

Sajnos véget értek a NY-i napok is, tovább kellett repülni, a kb. 6 órás út után már -4 órával odébb, San Francisco repterén találtam magam, ahonnan busszal Santa Claraba vezetett az út. Itt volt a szállásunk és 12-én este a regisztráció is, ahol egy világtérképre ragaszthatták fel a Google Mapsből ismerős nyilacskákat a részvevők, hogy ki honnan érkezett a konferenciára. A regisztráció után egy kis fogadás volt, ahol nézelődtem, ismerkedtem a kitett Chromebookokkal, s közben össze is találkoztunk négyen magyarok (ketten a magyar AdWords fórumból és végül Gary is befutott a Webmester Súgófórumból).

Sok helyről érkeztünk...
A két magyar fórum Google-alkalmazottai és Kiemelt közreműködői

Másnap egész nap előadások követték egymást. Sok érdekesség és újdonság is elhangzott, de azért már ismert dolgok is bemutatásra kerültek. Erről és a következő napról is csak csak pár gondolatot oszthatok meg a blog olvasóival. A reggelit és a gyors nyitóelőadást követő első előadásban John Mueller (2007 óta a Google Svájc webmester trend elemzője és elsősorban azon dolgozik, hogy a Google és a webmesterek kapcsolata jól működjön) és Sarah Price (ő a Gmail közösségi menedzsere) mutatta be, hogy a Kiemelt közreműködői program hogyan jutott el mostani állapotáig, a kezdeti egyszerű levelezőlistás platformtól a mai fórumrendszerig. Sőt, felvillantották a jövő terveit is, amelyeket látva nyugodtan állíthatom, hogy még inkább közösségibbé és nagyszerűbbé teszik majd a súgófórumokat. Utána rögtön Alan Eustace (Google tudományért felelős vezérigazgató-helyettese) tartott egy rövid, fél órás előadást. A szünet után Google termékfórumok következtek, ahol az előadók bemutatták a jövőbeli terveket a Google új közösségi platformjaival kapcsolatban (előadók voltak Kelly Fee – internetes kereső közösségi menedzsere, valamint a főoldali Doodlekkal kapcsolatos visszajelzések belső szószólója, Tosh Golias – közösségi platform központi vezetője és Nadine Rapp – Zürichben a marketing és reklámügyekkel foglalkozik).

Google+ bemutató

Az ebédet követően termékmenedzserek és fejlesztők mutatták be a ötleteiket és megvalósulásra váró terveiket (Punit Soni – vezető termékmenedzser a Google Mobil közösségi törekvéseinél, valamint a Google+ játékok törekvéseit is ő vezeti, Othar Hansson – Keresési interakciók csapatának vezetője, Trond Wuellner – Chrome OS csapat termékmenedzsere, Matt Ward – YouTube Flash guru, Greg Schechter – YouTube HTML5 videofunkciók mellet kardoskodik, Phil Harnish – YouTube lejátszás gomb és a skálázhatóság mestere). Az újabb szünetet követően az előző előadók kerekasztal beszélgetése következett, amelynél a moderátor kicsit aktívabb jelenléte sokat segíthetett volna. A nap zárásaként Francoise Brougher (Google globális hirdetési és terméküzemeltetési alelnöke) mondott el pár gondolatot és sorolta fel a TC legeket, mint pl. akik a legtöbb segítő választ írták, vagy épp a legtöbb fórumban voltak jelen a termékfórumokban az elmúlt években. Jutalmuk sem maradt el, egy-egy Chromebookot vihettek haza, magyar sajnos nem volt a legek között (talán majd jövőre :)). Végül Maile Ohye, a nap konferansziéja invitált mindenkit vacsorára, amely ezúttal svédasztalos menü volt.

Google-alkalmazottak kerekasztal beszélgetése

Másnap, 13-án átvittek minket Mountain Viewba, a Googleplexbe, ahol már termékspecifikus előadásokon vehettünk részt. Én természetesen a Kereső és Webmestereszközök előadáson vettem részt, ahol sok érdekes dolog hangzott el a kutatási módszerekről, a netszemétről, a találatokról, a keresési  találati lista szinte észrevehetetlen átalakulásáról, a webmesterek felé való visszajelzés fejlődéséről (egyre részletesebb és egyre pontosabb visszajelzések várhatóak a Webmestereszközökön keresztül a webmesterek felé az adott problémákról) és minden egyébről, amely a keresőhöz és a keresőminőséghez köthető. Délután a Google+ termékmenedzsere által tartott beszélgetésre jutottam el, ahol betekintést nyerhettem az új közösségi oldal kulisszái mögé, átnéztük az oldal főbb funkcióit, a Hangout lehetőségeit, kihangsúlyozták a játékok és közösségi interakciók fontosságát, valamint hallhattunk a tervekről is az oldallal kapcsolatban. Késő délután meglátogattuk a Googleplexet, illetve a záró rendezvény keretein belül egy szabadtéri partit rendeztek jégkrémmel, sültekkel, italokkal és sok-sok játékkal. Természetesen ez a délután sem telt eseménytelenül, hiszen a két nap folyamán megismert magyar Kiemelt közreműködőkkel és Google-alkalmazottakkal beszélgettünk és bizton állíthatom, hogy jó hangulatban töltöttük ezt a délutánt is.

Összesen egyébként három magyar Google-alkalmazottat és 5 magyar nyelvű Kiemelt közreműködőt sikerült összehozunk a nap végére (egy angol Gmail, egy angol SketchUp, egy angol AdWords fórum Kiemelt közreműködőt, egy magyar AdWords és egy magyar Webmester Google-alkalmazottat, Zolit, aki meglátogatott minket 🙂 és jómagamat (magyar Webmester Kiemelt közreműködőt)).

Googleplex (belső fotók nem készülhettek)

15-én reggel már csak transzfer járatok indultak a reptér felé, amelyre többedmagammal én is felszálltam, de a reptértől az utam San Francisco belvárosába vezetett. Itt egy kedves családnál laktam. San Francisco egy gyönyörű város, élhető közparkokkal és bolondbiztos (merőleges és párhuzamos) utcákkal. Természetesen a Golden Gate híd, a Golden Gate park kihagyhatatlan, hiszen reggel és este is lenyűgöző látvány. A világ legkanyargósabb utcája, a fogaskerekű vasút, a Coit Tower, a kikötő, az óceán és partja, az Alcatras mind-mind nagyszerű program azok számára, akik idelátogatnak – így én sem hagyhattam ki. Egy napot San Franciscoban az angol Gmail fórum egyik kiemelt közreműködőjével töltöttem, természetesen szakmai és egyéb témák is terítékre kerültek, s jóvoltából az igazi autós amerikai-életérzést is megtapasztalhattam egy Dodge Challenger “fedélzetén”.

San Francisco - Golden Gate Bridge

A témában küldött legelső e-mail tárgya ez volt: “Ne szervezzen más programot!” – maximálisan jó tanács volt, a Google TC találkozó igen jól sikerült, sok emberrel ismerkedtem meg, jó érzés volt látni, hogy mások is sokat tesznek a fórumbeli közösségükért. Kicsit közelebb kerülhettem a Google filozófiához, láthattam a sokak számára misztikus Szilícium-völgyi életet egy kis szeletét, átfogó képet kaphattam a Google és a Kiemelt közreműködők világáról és nem utolsó sorban egy kis amerikai életbe is belekóstolhattam. Az elő és utóprogram lehetőségéért pedig külön köszönet, igaz ezt már magamnak kellett megszerveznem, de a Google nélkül biztosan nem jöhetett volna létre…

További (nem saját) képek a TC Summitról és San Franciscóról.

Paraméteres weboldal tulajdonosok figyelem!

A Google Webmesterek/Oldalgazdák Súgója szeptember 15-én  viszonylag sok oldalon frissült, aktualizálódott. Ez a dátum hozott egy újítást is, mégpedig az egyre gyakrabban előforduló paraméteres/dinamikus weboldalak kapcsán.

Egyre többször adódik, hogy dinamikus weboldalt készítsünk és ezek egyik velejárója a paraméter is (pl. index.php?site=alap&id=23). Sokszor ezeket a paramétereket címkézésre, rendezésre, vagy más egyéb olyan dologra használjuk, ahol a tartalom lényegében nem változik (az előző példánál maradva az  index.php?site=zold&id=23 oldal tartalmában nem változott, ugyanúgy a 23-as id-jű lapot hívjuk be, csak épp zöld háttérszínnel), csak mi szeretnénk a felhasználó számára valamilyen szintű kényelmet biztosítani azzal, hogy a tartalmakat többféle úton-módon, kinézettel, címkével, … is elérhetővé tesszük számukra. Természetesen ezzel semmi baj sincs, egészen addig, amíg a keresők ezt nem vélik tartalom duplikálásnak.

Érdemes megemlíteni, hogy a három nagy (Microsoft Bing, Yahoo, Google) megállapodása alapján mindhárom kereső ismeri a canonical teget, amellyel pontosan meghatározható, hogy mely tartalom az eredeti, még ha azt több másik címről is elérhetővé tettük.

Most egy másik lehetőséget is biztosít a Google a webmesterek számára, hogy pontosabban is meghatározhassák, hogy mely paraméterek alatt elérhető tartalmak indexelhetőek és melyek nem (melyik szolgálja esetleg a sorba rendezést, vagy címkéket, stb). A Webmestereszközök felületén belül a Webhely-konfiguráció > Beállítások > Paraméterek kezelése címszó alatt paraméterek szerint egyenként meghatározható, hogy ne kövesse (feltérképezze) a kereső robot az aktuális paraméterrel rendelkező webcímeket. Segítségünkre szolgál, hogy a felületen a honlapunkon használt paraméterek is megjelennek, így akár rögtön eszünkbe is juthatnak a megfelelő nevek. Ilyesformán jelenleg 15 feltétel adható meg. A  hivatalos súgó oldal.

Hogy ne csak mindig a Google-ről legyen szó, a Yahoo hasonló megoldásáról is ejtenék pár szót. A Site Explorerbe való belépés után ha még nem adtad hozzá a listához (My Sites) a weboldalad, akkor tedd meg, majd a “Dynamic URLs” fülön adhatóak meg a paraméterek. A beállítás után a Yahoo robotjai átvizsgálják a weboldalt, majd automatikusan intézkednek az általunk megadottaknak megfelelően. A hivatalos súgó oldal.

Google SearchWiki: már magyarul is elérhető

Azok a felhasználók, akik a Google-fiókba bejelentkezve keresnek a Google keresőben, mostantól a magyar nyelvű felületen is találkozhatnak a SearchWiki-funkcióval. Ezzel az új kiegészítéssel a bejelentkezett felhasználók a következőképpen módosíthatják a találati oldalt:

  • legfelülre hozhatnak vagy törölhetnek találatokat,
  • új oldalakat vehetnek fel az adott keresés találati listájára,
  • megjegyzést is fűzhetnek a találatokhoz.

A módosítások a felhasználó Google-fiókjában tárolódnak, és csak az  adott felhasználónál jelennek meg, vagyis a többi felhasználó keresési eredményeire nincsenek hatással. A találatokhoz fűzött megjegyzéseket viszont mások is megtekinthetik.

A SearchWiki és az organikus találatok

A SearchWiki segítségével felhasználóink még jobban személyre szabhatják találati oldalainkat kedvenc, leggyakrabban használt találataik előre helyezésével, újak hozzáadásával, illetve nem használt, esetleg zavaró találatok eltávolításával. Fontos kiemelni azonban, hogy egy adott felhasználó SearchWiki-változtatásai nem módosítják a többi felhasználó találati listáját.

A találati oldal legalján mostantól látható új linkek segítségével új találatot adhatunk hozzá az adott kereséshez, megtekinthetjük saját megjegyzéseinket, illetve megnézhetjük, hogy az adott keresésre az egyes találatok milyen megjegyzéseket, előléptetéseket és eltávolításokat kaptak más felhasználóktól. Ezeket a megjegyzéseket és adatokat az adott webhelyek tulajdonosai nem módosíthatják, nem rejthetik el, kizárólag az azokat létrehozó felhasználók módosíthatják vagy vonhatják vissza.

A SearchWiki nem értesíti a webhely tulajdonosokat az oldalaikat érintő egyéni módosításokról, továbbá RSS-csatorna sem áll rendelkezésre az egyes keresésekkel vagy találatokkal kapcsolatos SearchWiki aktivitásról.

A kifogásolható megjegyzések eltávolítása természetesen kérhető, ez a megjegyzés melletti, a “Hasznos volt?” kérdésre válaszoló “Nem” szóra kattintva, majd ott kifogásolható tartalomként megjelölve tehető meg. Ezt nemcsak az adott webhely tulajdonosa, hanem bármely bejelentkezett felhasználónk megteheti.

A SearchWiki és a szponzorált linkek kapcsolatáról az AdWords blogon található bővebb információ.

Forrás: Google Webmester Súgócsoport

Új weboldal bevezetése a keresők számára

A domain név kiválasztása, majd beregisztrálása, a tárhelyszolgáltatás megrendelése, majd a honlap elkészítése (vagy ezek tetszőleges variációja) csak az első lépés. Mindezek után akkor számíthatunk az ismerősökön túl elsősorban látogatókra, ha a keresők is ráharapnak rátalálnak honlapunkra.

  • Nulladik lépésként oldalunk mindenképpen legyen keresőbarát, valamint a meta tegek is legyenek kitöltve
  • Első lépésként érdemes beregisztrálni a Webmester Eszközökbe, a Yahoo Site Explorerbe és a Microsoft Live Webmaster Centerbe, hogy lássuk, hányadán áll az oldalunk a keresők szemével
  • Készítsük el az oldal sitemapját (oldaltérképét) és azt adjuk meg a keresőszolgáltatások webmestereknek szóló oldalain (van egy jó ingyenes eszköz is, amellyel max. 500 oldalas honlap sitemapját lehet elkészíteni, de a Google is rendelkezésre bocsát egy Python szkriptet erre a célra)
  • Honlapunk legyen a belső linkek segítségével könnyen átjárható, hiszen a kereső robotok csak így tudják rendesen feltérképezni oldalainkat
  • Küld be oldaladat a Google, a Live és a Yahoo számára
  • Érdemes minél több oldalról a saját oldalunkra linket kérni, így pl.  beregisztrálni a világ több nagyobb katalógusába is, mint pl. az Open Directoryba, vagy a Yahoo katalógusba, vagy más egyéb linkkatalógusokba
  • Azonban nem árt odafigyelni! A linkspammel, rossz szomszédsággal (büntetett weboldalról, vagy weboldalra linkeléssel), a vásárolt linkekkel és a túlzásba vitt linkcserékkel vigyázni kell!

A legtöbb esetben az eredmény 1-2 napon belül már látható, azonban néha 2-3 hetet is várni kell. A feltérképezés gyakorisága sok tényezőn múlik, mint pl., az oldalra mutató linkek, vagy az URL-címben szereplő PHP paraméterek száma, az oldal felépítése, a beküldött sitemap megléte, stb.
Ha mindennel végeztük, nem árt utána is járni, hogy milyen sikerrel jártunk…

  • Legegyszerűbben úgy győződhetünk meg a Google segítségével, hogy honlapunk mely oldalai szerepelnek az indexben, ha rákeresünk a következő kifejezésre:    site:enoldalamcime.hu
  • Megnézheted, mely oldalak linkelnek a tiédre:  link:enoldalamcime.hu
  • Valamint további információkhoz is juthatsz:   info:enoldalamcime.hu
  • A cache tartalmát is megtekintheted, az oldaladra vonatkozólag:  cache:enoldalamcime.hu
  • Sőt, ha azt gyanítod, hogy visszaélnek tartalmaiddal, ellenőrizheted ezt a    related:enoldalamcime.hu, vagy a CopySpace segítségével
  • Természetesen a webmester eszközök is tájékoztatást nyújtanak az indexelés állapotáról
  • Érdemes néhány, az oldalunk szempontjából specifikus kulcsszóra rákereseni, hogy azok milyen helyezéssel és szerepelnek-e már az indexben

Másrészt számít a domain életkora is. Szóval, egy pár hetes domaintől azért ne várj rögtön első helyet a találati rangsoron. PageRank értéket is csak jóval az indulás után kapsz.

Hogyan lehet tartalmat eltüntetni a Google keresőből?

Ezen írás megjelent a logouton is, ott további kiegészítések, fórumkérdések/válaszok is találhatóak.

Gyakori kérdés ez a Google Webmester Súgócsoportban, természetesen van ennek is súgórésze, mégis sokszor felmerül a kérdés, ezért itt összefoglalom a tudnivalókat.

Két eset lehetséges. Természetesen az egyik, amikor nem a te tulajdonodban van az oldal és úgy szeretnél adott információt levetetni – ez a keményebb dió. Ha saját weboldalad egy aloldaláról van szó, úgy a Webmester Eszközök regisztráció és az alábbi tippek szintén segíthetnek.

Ha a honlap nem a te tulajdonodban van:

  • Megkérheted az adott oldal tulajdonosát, hogy távolítsa el az adott tartalmat
  • Te magad kéred ezt a Google-től (sajnos csak akkor van értelme, ha spamről van szó)
  • Ha szerzői jogaidat sérti, úgy itt nyújthatsz be panaszt
  • Ha úgy gondolod, hogy az adott oldal a PageRank növelése céljából követ el csalást (fizetett link, vagy illegálisan átvett tartalom, … ), akkor ezt jelentheted és valószínűleg törlik az adott oldalt

Egyik megoldás sem biztos, de legalább megtetted, ami tőled telik.

Ha az oldal a te kezelésedben áll:

  • Jelentkezz be a Google Webmester Eszközökbe és ott a az URL-eltávolítási kérelem aloldalon kérd az adott (már előzőleg beregisztrált és ellenőrzött) weboldaladról az adott oldal eltávolítását
  • Természetesen győzödj meg arról, hogy az oldal ne létezzen (404, vagy 410-es hibakóddal térjen vissza), vagy a robots.txt-ben így szerepeljen: Disallow: /adott_rul.html, vagy szerepeljen a noindex metateg az oldal fejlécében
  • Ha csak pár oldalrészletet szeretnél törölni és nem olyan sürgős az ügy, használd a noarchive teget

Ez esetben pár napon belül kikerül az indexből a tartalom, de neked kell rá figyelned, hogy a továbbiakban se legyen elérhető a kereső robotok számára az oldal, mert 90 nap múlva akár ismét be is indexelhetik (eddig szól ugyanis az eltávolítási parancs). Ha kicsit több időd is, van, érdemes átolvasni a kapcsolódó témaköröket is.